Weeshuis / Villa Tunari - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Janne Hagt - WaarBenJij.nu Weeshuis / Villa Tunari - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Janne Hagt - WaarBenJij.nu

Weeshuis / Villa Tunari

Door: janne en john

Blijf op de hoogte en volg Janne

15 Oktober 2011 | Bolivia, Cochabamba

Lieve allemaal!

Hier weer een bericht uit Cochabamba…..
Alles is wat anders gelopen dan we vooraf hadden gedacht. We zijn na een week in het weeshuis te hebben gezeten weer terug in de stad Cochabamba. (4 uur verderop)

De heftige regenval van een vroeg ingetreden regenseizoen deed ons eerder vertrekken dan we oorspronkelijk van plan waren, maar we kunnen niet ontkennen dat we daar een beetje opgelucht over waren. Ondanks dat de omgeving prachtig was, de mensen erg vriendelijk en de kinderen ons raakten was het best lastig!

De regenval was absurt en het was met recht een regewoud. De rivier naast het weeshuis steeg tientalle cms per dag en de wegen waren in no time praktisch onbegaanbaar. De voorspellingen waren erg slecht en de wegen vanuit het regenwoud hebben de neiging snel te verdwijnen, wat zou betekenen dat we daar maanden zouden zitten. Het was een hele ervaring om mee te maken, maar het maakte de situatie er niet makkelijker op.
Het was soms moeilijk te commmuniceren. De Bolivianen zijn behoorlijk gesloten en elke keer als wij wilden bespreken wat we wilden doen en wat hun verwachtingen waren, liepen ze weg of werd er een ontwijkend antwoord gegeven.
Het weeshuis werkt volgens een zwaar evangelisch oogpunt en er werd gewerkt met een strak regime, wat ongetwijfeld ook moet met 60 kinderen, maar wij konden/mochten niet echt meedraaien. De dagelijkse routine mocht niet onderbroken worden. We snapte deze keuze maar hierdoor voel je je wel snel nutteloos. Om 5 uur stonden de kinderen op, ze wasten zich en deden huishoudelijke klussen. Daarna ontbijt met veel gebeden / liederen en een bijbelverhaal. Er werd rijst met bonen gegeten of droog brood met paprika en ui. Daarbij een beker maispap. Zeer voedzaam, maar erg lastig weg te krijgen om half 7. Daarna brachten we de kinderen naar school in een gammele bus en pick-up. Dit was wel erg leuk om te doen. Na school werd er uitgebreid gegeten. De lunch was erg lekker. Ondanks dat er veganistisch werd gegeten, maakten ze daar absoluut iets van. Daarna hadden de kinderen weer veel taken en daarna moest er huiswek gemaakt worden. Rond 9 uur werd er nog iets kleins gegeten en moesten de kinderen wederom het huishouden doen en huiswerk maken. Vaak vielen kinderen ondertussen in slaap. Korte nachten, helemaal voor die kleintjes. Ons werd herhaaldelijk opgedragen niets te doen, maar te genieten. Dit was erg moeilijk als de kinderen de hele tijd aan het werk zijn en wij nog niet eens onze eigen dingen mochten afwassen. Het doel is om deze kinderen volledig zelf redzaam te maken, omdat het geregeld voorkomt dat begeleiders vertrekken en alles dan wel gewoon door moet kunnen draaien.Het was moeilijk om te zien, dat deze kinderen geen kinderen meer waren, maar serieuze volwassenen. De verhalen van deze kinderen zijn vaak hartverscheurend en ze krijgen hier absoluut veel kansen die ze anders niet zouden hebben gehad.

De mensen die dit gebeuren leidden deden ons op veel momenten denken aan Wies (“Ik ben de wijnstok”) en Wiebe van Hertenkamp. We hebben erg geprobeerd open te zijn en mee te gaan in hun visie, maar daardoor was er geen ruimte voor onze sociale vaardigheden en ons enthousiasme. Alles was daar erg vlak en wij uiteindelijk ook, met daarboven op een constant schuldgevoel, omdat we zo graag iets wilden doen, maar niks mochten.

Dankzij een aantal zeer gulle donaties (hartelijk dank daarvoor) hebben we ze wel uiteindelijk wel kunnen helpen met iets waar ze het meeste behoefte aan hadden. Een koelruimte bouwen bij de bakkerij met alles erop en eraan, want door het klimaat rot alles daar snel weg. Hierdoor kunnen ze de bakkerij verder professionaliseren, wat ze helpt om meer zelfvoorzienend te worden. We hebben hiervoor een plan van aanpak / bouwplan gemaakt zodat ze de voorbereidingen / bouw kunnen starten in onze afwezigheid (met behulp van een zeerbe hulpzame adviseur in NL). Daarbij hebben we voor alle kinderen goede slippers kunnen kopen. Door het regenseizoen en levertijden van de koelinstallatie kan daar pas over een paar maanden mee begonnen worden en verder was er dus niets voor ons te doen en genieten is moeilijk met deze onhygienische toestanden en de hele dag stortregens. We werden levend verlonden door muggen en andere beesten. Alles was klam en nat. De kinderen hadden alllemaal luizen en we sliepen in een stapelbedje met 30 jaar oud zweet. We kregen behoorlijke huiduitslag en de wc en douche waren niet echt fris en fruitig.

We hebben besloten om nu verder te reizen ( via de mail contact te houden) en ongeveer in april terug te gaan om te kijken hoe het met de koelruimte is en of ze onze hulp nog kunnen gebruiken hierbij.

Nu maar even bijslapen en dit gebeuren verwerken. Het heeft in ieder geval wel het 1 en ander op scherp gezet en we genieten wel even enorm van het samenzijn en het niet meer op eieren lopen.
We blijven hier nog een paar dagen. Er hangt hier een gemoedelijke sfeer en de zon schijnt op onze wallen ;-)! Gaan zo naar een concert van La Palma Negro (Boliviaanse volkszanger)!
Denk dat we dinsdag vertrekken naar het Titicacameer en de Machu Pichu en wat kleine plaatsjes daaromheen die erg mooi schijnen te zijn!

Dikke kus

Janne & John

• 15 Oktober 2011 - 21:07

Narhea:

Ohh die koppies...en luizen..oeii... wat een lastige situatie als er zo weinig ruimte is voor enthousiasme en spelen. Arme kindjes, en pittig voor jullie. Fijn dat jullie er weg konden en toch ook iets hebben kunnen betekenen. En fijn om zo een beetje mee te mogen voelen met daar! Kussen

• 16 Oktober 2011 - 10:24

Christien:

Wat een belevenissen zeg, en wat hebben onze kinderen het goed hier Geniet van jullie verhalen en foto,s

• 16 Oktober 2011 - 10:30

Willy:

Lieve Janne en John,

Wat een inspirerend verhaal! Het zal zeker moeilijk voor jullie zijn geweest niets te mogen doen. Maar de lach van Alex en Jose maken een hoop goed toch? Jullie hebben in ieder geval mij weer aangezet om snel weer aan de gang te gaan met mijn eigen plannen... To be continued!

Heel veel liefs, Willy

• 16 Oktober 2011 - 19:23

Sientje:

Lieve J's,
    wat een heftige ingewikkelde verhalen.
    Wel schitterende foto's met name van de zoutvlaktes.
    Mis jullie en mail weer snel.
    Jullie doen het hartstikke goed.

Veel liefde en kussen

• 16 Oktober 2011 - 19:49

Guus:

heftig! Mooie verhalen en prachtige foto's. "Jump" is er één voor aan de muur. Als ik het zo lees lijkt mij jullie besluit om dóór te reizen onafwendbaar. Nu al weer benieuwd hoe het verder gaat..... Dikke hug.

• 23 Oktober 2011 - 16:49

Guusje:

Zo zie je, dat je eigenlijk van tevoren geen idee hebt wat je kan verwachten..... Heftig allemaal. Wijs besluit om door te gaan en contact te houden! Heel mooi om jullie belevenissen te kunnen volgen. Groetjes!

• 01 November 2011 - 17:35

Frans En Lidwien:

Hey John en Janne!!!!
    Wat een super verhalen en prachtige foto's!!!! Jullie hebben echt de tijd van je leven..... alles straalt dat uit!!!! Geniet er weer van.... dan genieten wij van jullie!!!!! Doei weer en 'n heeeeeel dikke knuf!!!!

• 04 November 2011 - 10:35

Kim:

Hoi Jan,
    Ik geniet van je spannende verhalen en mooie foto's!! Ongelooflijk wat jullie allemaal meemaken en beleven. Wel goed dat je altijd op je gevoel blijft afgaan! Hier in Holland alles ok, met 18 graden is het lekker warm dus kunnen we hier ook nog ff genieten! Met ukkie gaat het ook goed ; mijn buik groeit goed en op 9 december krijgen we een uitgebreide echo en zullen we ook weten wat het word. Spannend!! Nou meid, nog heel veel plezier!! xx Kim

• 05 November 2011 - 22:31

Faartje:

Hoi lieve janne en john, wat leuk om al jullie verslagen te lezen hoe jullie het daar hebben en wat jullie allemaal meemaken! Maar wil je even laten weten dat wij een gezonde meid krijgen! Wij zijn zo blij..:) ik denk af en toe nog wel aan je..best vreemd om jouw niet op kantoor te zien:( geniet lekker van elkaar en de kinderen!! Veel liefs, dikke kus

• 06 November 2011 - 01:05

Janne En John:

Lieve allemaal! Wat is het toch leuk om reacties van jullie bte krijgen en een beetje op de hoogte te blijven van jullie levens! Doet ons erg goed! Lieve Narhea, wat schrijf je een lieve én snelle reacties! Ben jij nu al in de Filipijnen? December toch? Laat je me weten hoe het gaat? Lieve Guusje, Christien, Faartje, Kim en Miranda, Vind het zó leuk wat van jullie te horen!!! Wil natuurlijk erg graag weten van de aanstaande moeders hoe het met jullie gaat!!! Denk regelmatig aan de Rakkers hoor! We keep in touch! Willy, Frans en Lidwien; dank voor je meeleven en enthousiaste mailtjes! Super!
    Dikke kussen vanuit Peru! J&J